حتما شما هم بارها در هنگام خرید لوازم اندازه گیری و یا در کاتالوگ آنها با علامت های IP54, IP67, IP65, IP44 یا غیره مواجه شده اید.دانستن این این کد ها هنگام خرید کولبس ها، میکرومتر ها، ساعت های اندیکاتور و… بسیار مهم است.  در ادامه با ما همراه باشید تا بطور کلی با همه این کد ها آشنا شویم.

IP چیست؟

استاندارد Ingress  Protection و یا به اختصار IP یک استاندارد جهانی و بین المللی  است. از این استاندارد  برای تعیین مقاومت و دوام تجهیزات الکتریکی در مقابل نفوذ ذرات خارجی و آب( مایعات) استفاده میکنند. همچنین باینگر اطلاعتی از قبیل اینکه یک دستگاه الکترونیک و یا دیجیتال در مقابل مواد جامد مانند: گرد و غبار و خاک، و مایع مانند: آب، روغن، مواد نفتی و… چه مقدار مقاومت نشان می دهند.

برای خرید انواع لوازم اندازه گیری اینجا کلیک کنید.

تفاوت IP ها در انواع لوازم اندازه گیری

در هنگام خرید کولیس دیجیتال، میکرومتر دیجیتال، ساعت اندیکاتور دیچیتال و یا بطور کلی لوازم اندازه گیری به دنبال کولیس ضد آب، میکرومتر ضد آب، ساعت اندیکاتور ضد آب میگردید؟ ما در این مقاله به شما خواهیم آموخت که چگونه لوازم اندازه گیری ضد آب مناسب با کار خود را انتخاب کنید. پترو ابزار دار نمایندگی کولیس های ضد آب اینسایز، کولیس ضد آب میتوتویو ژاپن، کولیس ضد آب آسیمتو و… میباشد.

همانطور که دیده اید سیستم درجه بندی IP از یک عدد دو رقمی تشکیل شده است. هر یک از این ارقام نشان دهنده میزان مقاومت دستگاه در مقابل یک عامل است؛ در واقع عدد اول سطح مقاومت در برابر گرد و غبار و عدد دوم سطح مقاومت در برابر آب و رطوبت را مشخص می‌کند. عدد مقاومت در برابر گرد و غبار از ۰ تا ۶ و عدد مقاومت در برابر آب از ۰ تا ۹ متغیر است.

کولیس ضد آب

مقایسه شاخصه‌ های اختصاصی کلاس‌های مختلف IP:

  • جدول شاخص عدد اول IP و توضبحات مربوط به مقاومت در مورد گرد و غبار:
 
جدول اختصاصی Ip گرد و عبار
  • جدول شاخص عدد دوم IP و توضبحات مربوط به مقاومت در برابر آب:

 

جدول استاندارد ip میزان مقاومت در برابر آب

برای مثال:

کولیس دیجیتال با نشانه ی IP67 قابلیت غوطه وری در آب تا عمق ۱ متر به مدت ۳۰ دقیقه و در برابر گرد و غبار مقاوم است!

مثال دیگر:

میکرومتر دیجیتال IP65.
۶ به معنی حفاظت کامل بدون نفوذ گردو غبار.
۵ به معنی عدم نفوذ در برابر پاشش آب از همه طرف (۳۶۰ درجه) با فشار.

کولیس دیجیتال ضد آب

این کولیس ها با یک قاب محکم ساخته شده اند و دارای صفحه نمایش دیجیتالی هستند که خوانش های اندازه گیری را با دقت بالایی نشان می دهد. آنها همچنین دارای استاندارد IP67 هستند، به این معنی که ضد آب و مقاوم در برابر گرد و غبار و سایر آلاینده ها هستند. این ویژگی به آنها اجازه می دهد تا در شرایط سخت کاری به طور موثر عمل کنند و از آسیب دیدن دستگاه جلوگیری می کند.

لوازم اندازه گیری ضد آب و گرد و غبار/ میکرومتر دیجیتال ضد آب و گرد و غبار / ساعت اندیکاتور دیجیتال ضد اب و گرد غبار

در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که اکنون با شناخت انواع شاخص ها IP در لوازم اندازه و با توجه به شرایط محیط کار و یا کارگاه کولیس، میکرومتر و یا دیگر لوازم اندازه گیری خود را انتخاب کنید. پترو ابزار تخصصی ترین فروشگاه در زمینه ارائه لوازم اندازه گیری به شما خریداران گرامی است.