برقو کاری

تعریف برقو

برقو چیست؟ برقو وسیله یا ابزاری است که با آن می توان برقوکاری کرد و درجه دقت سوراخها را بالا برد. برقو ها را معمولا از فولاد افزار سازی یا فولاد تند بر (HSS) و یا از الماس (کارباید) می سازند.

انواع برقو ها از نظر کاربرد

برقو ها به دو نوع دستی و ماشینی تقسیم بندی می شوند.

برقوی دستی

همان طور که از نام این برقو معلوم است، برای برقو زدن سوراخ ها با برقو دستی از نیروی دست استفاده میشود. این برقو ها مانند قلاویز دارای دنباله چهارگوش هستند که در دسته قلاویز به مانند قلاویز بسته میشوند.

برقوهای دستی دارای قسمت برش ( فاز یا کارگیر) با طول بیشتر هستند که در نتیجه، وارد شدن آن در سوراخ و هدایت برقو آسانتر و بهتر انجام می گیرد.

برقو دستی

 

برقوی ماشینی

در این مدل ابزار عملیات برقوکاری به کمک ماشین مته (سه نظام) یا با دستگاه تراش انجام می گیرد.

برقوهای ماشینی قسمت برش (کارگیر) کوتاه دارند و دنباله این برقوها استوانه ای ( ته گرد) یا مخروطی (ته کنیک) است که در سه نظام مته و به طور مستقیم با کلاهک و یا بدون آن در درون مته گیر یا جای مرغک قرار می گیرد.

برقو ماشینی

خرید برقو

برای خرید برقو دستی، برقو ماشینی، برقو متجرک میتوانید به صفحه برقو بروید با کلیک با بر روی تصویر زیر. همچنین میتوانید جهت خرید انواع سایز برقو با همکاران با در پترو ابزار تماس بگیرید.

خرید برقو

انواع برقو ها از نظر ساختمان

برقوها ممکن است قطر ثابت داشته باشند یا قطر آنها متغییر باشد. به این جهت به نام های برقو ثابت و برقو های قابل تنظیم یا متحرک شناخته می شوند.

برقو ثابت

این برقوها دارای دندانه های موازی محور یا مارپیچ هستند که در روی بدنه آنها فرزکاری شده است و قسمت های برش آن به اندازه ۵ درجه پشت سائی می شود. به طوری که در محیط برقو در هر دندانه یک فاز باریکی به اندازه ۰/۱ تا ۰/۳ میلیمتر باقی می ماند.

زاویه یک فاز باریک ۸۹ درجه الی ۹۰ درجه است و بدین جهت خاصیت شابر زدن هم دارند.

 برقو متحرک یا قابل تنظیم

برقوهای ثابت از مدتی کار کردن کند می شوند و توانایی براده برداری خوبی ندارند، بدین جهت آنها را باید دوباره تیز کرد. بر اثر این کار دفت اندازه برقو از بین میرود و تعییر در اندازه قطری حاصل میشود. برای رفع این مشکل و نقص از برقوهای متحرک میتوان استفاده کرد.

ساختمان این برقوها طوری است که تیغه های برنده داخل شیارهای رویی بدنه ی برقو جای میگیرد. این شیارها دارای شیب هستند. اندازه این برقو ها را تا حدودی که روی دنباله آن نوشته شده میتوان تنظیم نمود.

برقو متحرک

انتخاب برقوی مناسب جهت برقوکاری

سوراخ ها ممکن است استوانه ای یا مخروطی باشند یا سوراخ های استوانه ای دارای جای خار باشد. بدین ترتیب برای هر یک از سوراخ ها برقوی مناسب انتخاب می شود. مثلا برای برای سوراخ زدن برقو هایی که دیواره آن جای خار داشته باشد، برقویی با دندانه های مارپیچ مناسب است.

همچنین با توجه به نرمی یا سختی جنس قطعه، برقوی مناسب با آن انتخاب می شود. برقوهای ماشینی که برای اجسام نرم به کار میروند، دارای کارگیر کوتاه هستند و برای اجسام سخت از برقوهایی استفاده میشود که کارگیر بلند تر داشته باشند.

روش محاسبه و تعیین تعداد دور گردش قطعه کار یا برقو در برقوکاری

برای محاسبه تعداد دور برقوکاری از رابطه n=\frac{V×۱ooo|d×π} استفاده می کنند. در این رابطه n تعداد دور در دقیقه و V سرعت برش برقوکاری بر حسب متر بر دقیقه است و d قطر برقو بر حسب میلیمتر است.

سوار کردن برقوها در دستگاه مرعک و بستن آن در سه نظام

برای سوار کردن برقوهای ماشینی می توان مانند مته های مارپیچی عمل کرد، یعنی آنها را در سه نظام بست یا به وسیله ی کلاهک روی دستگاه سوار کرد.

مواد خنک کاری

در برقوکاری نیز مانند تراشکاری برای خنک کاری از موادی استفاده می شود که به جنس قطعه کار و جنس برقو و شرایط کار بستگی دارد، برای خنک کاری فولاد برای برقوهای از جنس فولاد تند بر، از آبصابون یا روعن مته استفاده میشود.

آلومینیوم را با الکل صابون و چدن را بدون مایع خنک کاری، برقو کاری می کنند.

تلرانس برقو

 

تلرانس برقو

روش کنترل سوراخ ها با گیج فرمان یا گیج برو و نرو

گیج برو و نرو سوراخ یا گیج فرمان سوراخ دارای دو سر برو و نرو هستند، بدین معنی که یکی از سرهای گیج باید از سوراخ رد بشود و دیگری نباید وارد سوراخ بشود. در چنین وضعیتی گویند سوراخ درست ایجاد شده است یا برقو زده شده است.

روش کنترل سوراخ با میکرومتر داخل

این میکرومتر ها برای اندازه گیری قطر سوراخها به کار میرود. اساس درجه بندی این میکرومتر ها مانند میکرومتر های خارج می باشد. دارای ذو فک کمی محدب است برای اندازه گیری داخل سوراخ ها. در موقع اندازه گیری باید دقت کرد فکهای میکرومتر نسبت به دیواره سوراخ عمود باشد.