گیج برو و نرو

در گذشته اندازه گیری و  بررسی کیفیت قطعات به صورت سنتی مورد اندازه گیری قرار میگرفت. در گذشته و در صنعت آن دوره صحت و درستی کیفیت و ابعاد قطعات را تنها از یک بعد مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دادند. با این روش صحت ابعاد و یا مهتر از آن ایمنی قطعات در حد ایده آل و استاندارد نبود. در حالی که در گیج کنترلی برو نرو از همه جوانب، زوایا و پروسه های مختلف صحت و همچنین کنترل سلامت قطعه، بررسی می‌شود. در این روند قطعات با بررسی دقیق در محدوده تلورانس کاملا کنترل شده و یا مهر تایید گرفته یا قطعه مردود اعلام شده و از رده خارج خواهد شد.

 گیج برو و نرو GO- NO GO چیست؟

گیج Go- No Go ابزارهایی هستند که برای بررسی تلرانس قطعات یا قطعه کار استفاده می شوند. معمولاً برای تست صحت رزوه و قطر داخلی/خارجی استفاده می شود.

همانطور که از نامگذاری این ابزار مشخص است، ” گیج برو ” قصد دارد به داخل سوراخ برود ( گیجی است که تلرانس درست و استاندارد را دارا می باشد )، ” گیج نرو ” به معنای قرار نگرفتن در داخل سوراخ است. کاربری این ابزار کنترلی از نام آن نمایان می‌شود: برو: به قطعه کار اجازه می‌دهد که عبور کند. نرو: اجازه عبور قطعه کار را نمی‌دهد.

برای مثال، در گیج برو و نرو تست صحت سوراخ قطعه اگر قرار است سوراخی در قطعه به قطر ۲۰ میلی‌متر باشد، با تلرانس مثبت یا منفی ۰.۱ میلی‌متر (بنابراین سوراخ می‌تواند به کوچکی ۱۹.۹ میلی‌متر یا به اندازه ۲۰.۱ میلی‌متر باشد)، می‌توانید از یک « گیج برو» استفاده کنید، روی کمترین تلورانس (۱۹.۹ میلی متر) تنظیم می شود تا بررسی شود که سوراخ به اندازه کافی بزرگ است. و یک گیج «No Go» روی ۲۰.۱ میلی‌متر تنظیم شده تا مطمئن شوید که خیلی بزرگ نیست.

گیج GO- NO GO

انواع حالت های استفاده از گیج کنترل برو نرو

 

 آزمایش

نتیجه

حالت اول

گیج کنترل برو و نرو هر دو اندازه و فیت رزوه یا سوراخ باشند.صحت رزوه و یا سوراخ قطعه کار مورد تایید نیست.
اگر هر دو گیج مناسب و فیت رزوه و یا سوراخ باشند در نتیجه رزوه و یا سوراخ قطعه کار بزرگ است.

حالت دوم

گیج ” برو ” مناسب و فیت باشد و گیج ” نرو ” بزرگتر باشد وفیت نباشد.صحت رزوه و یا سوراخ قطعه کار مورد تایید است.

اگر فقط گیج برو مناسب باشد اندازه سوراخ و رزوه در حد تلرانس است.

حالت سوم

گیج کنترل برو و نرو هر دو اندازه و فیت رزوه یا سوراخ نباشند.صحت رزوه و یا سوراخ قطعه کار مورد تایید نیست.

اگر هر دو گیج مناسب و فیت رزوه و یا سوراخ نباشند در نتیجه رزوه و یا سوراخ قطعه کار کوچک است.

 

انواع گیج فرمان برو و نرو

گیج های فرمان به طور کلی در دو دسته تقسیم بندی میشوند که در ادامه به توضیح هر یک از آن ها خواهیم پرداخت. ۱- گیج توپی ۲- گیج رینگی

 

۱- گیج توپی برو و نرو

از این گیج برای تست صحت رزوه و یا گیج تست صحت سوراخ استفاده می کنند. این گیج توپی دو سر دارد که یکی از آنها ” گیج توپی برو” و طرف دیگر آن ” گیج توپی نرو ” می باشد. در تست صحت رزوه از این گیج توپی برو و نرو جهت تست مهره و یا رزوه داخلی مورد استفاده قرار میگیرد که با کمک این ابزار میتوان از کیفیت رزوه ایجاد شده اطمینان حاصل کرد.

 

گیج توپی برو و نرو

نکته دیگر که لازم به ذکر است از این گیج توپی جهت تست صحت رزوه ایجاد شده توسط قلاویز مورد استفاده قرار میگیرد و تلرانس این گیج تست قلاویز همانند قلاویز ها ۶H بطور معمول میباشد. در جهت کسب اطمینان از کیفیت و درستی رزوه، گیج توپی ” برو ” باید فیت و اندازه باشد و قسمت ” نرو ” آن نباید اندازه رزوه باشد و همیشه باید بزرگتر باشد.

این گیج مهره در هر دو اندازه امپریال و متریک و در انواع مشخصات رزوه (مانند NPT/BSPT/BSF/UNF/BSW/UNC) وجود دارند.  جهت کسب اطلاعات بیشتر در اینجا کلیک کنید تا مقاله در مورد قلاویز را مطالعه کنید.

۲-گیج رینگی برو و نرو

از این گیج فقط برای اندازه گیری صحت رزوه خارجی استفاده میشود. بطوری که به این گیج رینگی برو و گیج رینگی نرو ، گیج مهره نیز میگویند. از این گیج GO- NO GO بعد از حدیده و حدیه کاری جهت کسب اطمینان از ضحت رزوه ایجاد شده مورد استفاده قرار میگیرد. تلرانس این ابزار همانند حدیده ها بطور معمول ۶G و یا ۲A میباشد.

گیج رینگی برو و نرو

 

در جهت کسب اطمینان از کیفیت و درستی رزوه خارجی، گیج  ” برو ” باید فیت و اندازه باشد و قسمت ” نرو ” آن نباید اندازه رزوه باشد و همیشه باید بزرگتر باشد. این گیج برو نرو رینگی در هر دو اندازه امپریال و متریک و در انواع مشخصات رزوه (مانند NPT/BSPT/BSF/UNF/BSW/UNC) وجود دارند. گیج پیچ نام دیگر گیج رینگی است.

 

مزایای استفاده از گیج Go- No Go

  • بسیار آسان و راحت هستند برای استفاده به شرطی که کالیبره باشند.
  • نیازی به اندازه گیری ابعاد به صورت دستی نیست زیرا گیج به شما می گوید که آیا قطعه در محدوده تلرانس است یا خیر.

  • ابزاری مقرون به صرفه است زیرا شامل تجهیزات پرهزینه نیست و نیازی به آموزش تخصصی ندارد.

 

معایب استفاده از گیج GO- NO GO

  • در صورت مورد استاندارد نبودن رزوه ایجاد شده و از آنجایی که این گیج ها برای این رزوه تولید نشده اند، گیج در صورت سفارش ساخت برای رزوه غیر استاندارد هزینه بر خواهد بود.
  • نمی‌توان انحراف تدریجی در فرآیند تولید را نظارت کرد.

توجه : در هنگام استفاده از این گیج های کنترلی به هیچ وجه فشار بیش از حد و یا زیاد حین اندازه گیری و تست وارد نکنید.

خرید گیج کنترلی برو نرو

ما طیف گسترده ای از گیج تست صحت رزوه ها را در انبار داریم و به همراه برگه کالیبراسیون و برند های مختلف میتوانیم این گیج ها را برای شما  ارائه کنیم. تیم کنترل کیفیت ما در پترو ابزار خوشحال خواهد شد که در صورت نیاز به پشتیبانی در مورد اینکه کدام گیج ها متناسب با قطعه شما هستند، به شما کمک خواهند کرد. همکاران ما تخفیفی بی نظیر این گیج فرمان و ابزار کنترلی را خدمت شما عرضه خواهند کرد.